نویسندگان: هوبرت جولای
ما با روشی که زندگی مردم را لمس میکنیم، میزان موفقیت را میسنجیم.
– باب چاپمن، ارزش شناختن ارزشها ، 2012
در طی چند هفته وارد بحرانی شدیم که تا کنون شبیه آن را ندیدهایم. بحرانی که در تمام اقدامات قبلی باید متوقف شوند یا مورد بازنگری قرار گیرند. این مساله به طور طبیعی موجب سوق دادن افراد به سمت ناامیدی، ترس، دست پاچگی، نگرانی و بلاتکلیفی درباره خود یا دیگران میشود.
به عنوان مدیرعامل سابق شرکت Best Buy و پیش از آن، شرکت Carlson، این فرصت را داشتم که به طور مستقیم با تعدادی از مدیرعاملان و مجریان ارشد صحبت کنم و از نزدیک شاهد اقدامات و تصمیمگیریهای بسیاری از شرکتها در برابر شیوع ویروس جدید و همهگیر کرونا باشم.
همه آنها در تلاش برای روبرو شدن با بحرانی هستند که هر روز چالشهای جدیدی را ایجاد میکند، و چالشهای جدید تصمیمات جدیدی را نیز به دنبال دارد: آیا همچنان باید مغازهها، کارخانههای تولیدی یا ادارات خود را باز نگه دارید؟ چه مدت باید بتوانید دستمزد کارمندانتان را پرداخت کنید؟
سوال اصلی که مدیران و شرکتها با آن سر و کار دارند، چگونگی مدیریت در این فضا است. این در حالی است که وضعیت ممکن تا حدودی یادآور چالشهایی است که همه ما در طول رکود بزرگ، با آن روبرو بودیم -من زمانی مدیرعامل شرکت Best Buy در سال 2012 شدم که فرض بر افت شرکت بود– هیچ برنامه روشنی برای دنبال کردن نبود. اما شاید، همان اصول هدفمند یک رهبری انسانی، مانند مقدم داشتن مردم و مشتریان، و نگاه کردن به سوددهی به عنوان نتیجه و نه هدف، که ما در آن زمان استفاده کردیم، میتواند اکنون هم مفید واقع شود.
کمتر از یک سال پیش در ماه اوت سال 2019، بسیاری از مدیران، از جمله جانشین من در Best Buy، کوری بری، بیانیه Business Roundtable را امضا کردند. در آن بیانیه، 181 شرکت متعهد شدند که شرکتهایشان را به نفع تمامی ذینفعان (مشتریان، کارمندان، حامیان، جامعه و سهامداران) پیش ببرند. این پاسخی بود بر آنچه که بر سر نظام سرمایهداری آمد و تاثیراتی که بر جامعه گذاشت.
امروزه، این تعهد مورد آزمون قرار گرفته است. اکنون، هدف از بیشترین اهمیت برخوردار است. آیا رهبران اقدامی برای نشان دادن اینکه سخنانشان حقیقت دارد، خواهند داشت؟
من رهبرانی را ملاقات کردهام و درباره هدفمند بودن زیاد و تمرکز واضح انسانی با آنها صحبت کردهام. آنها متوجهاند که این بحران، یک فرصت کلیدی رهبری برایشان است تا به دیگران کمک کنند. آنها تمام وقتشان را با گروه خود میگذرانند و برای انجام کار درست، با یکدیگر همکاری میکنند. متوجهاند که به قول چرچیل، این میتواند بهترین زمان آنها باشد و آنها به واسطه این موقعیت، میخواهند رشد کنند. من تحت تاثیر انسانیتشان قرار گرفتم.
قطعا اینها چالشهای باور نکردنی زمان است. با این وجود، ما در روزهای اخیر شاهد نمونههای بزرگی از مدیرانی بودیم که به سختی کار میکنند تا برای انجام کار درست اقدام کنند. و این باور را به نمایش میگذارند که کسبوکار در این بحران، میتواند به عنوان عاملی برای کار خیر باشد.
این کار با ارتباطات واضح، مداوم و شفاف با کارکنان درباره محدود کردن سفرهای کاری و تشویق و تسهیل انجام کارها در خانه و لغو ملاقاتها شروع شد. این همان کاری است که ما در حال انجامش هستیم. و این دلیل این است که چرا این کار را انجام میدهیم. مرخصی دادن به کارکنان بیمار یا کارمندانی که به علت تعطیلی مدارس، کودکشان آسیپ پذیر شده، رایج تر شده است. اگرچه امیدوارم که مدیرعاملان بیشتری -و تمام کشور- با دقت نظر بیشتری به مرخصی بیماری، به عنوان مزیت نگاه کنند تا کارمندان هنگامی که احساس بیماری دارند مجبور به کار کردن نباشند. شرکت Best Buy سرویس مراقبت از کودک را اعمال میکند که سال گذشته ارائه شد. دسترسی به آن در خانه یا مرکز نگه داری کودک برای افرادی که به طور ناگهانی به آن نیاز پیدا میکنند و جایی که امکان آن است، داده میشود. همچنین این خدمات شامل پشتیبانی از سلامت روان کارمندان میشود برای مقابله با اضطراب و سایر مواردی که به خاطر این بیماری همه گیر با آن روبرو میشوند.
غیر قابل انکار است که این پاندمی به گردش درآمد سالانه اکثر شرکتها آسیب خواهد زد، بنابراین بسیاری در حال فکر کردن به راههایی برای حفظ نقدینگی خود هستند. تمایل طبیعی شاید اخراج افراد باشد. به هیچ وجه نمی توانم آنگونه که لازم است تاکید کنم که اخراج کارکنان چقدر کوتهبینی است. زمانی که مدیرعامل شرکت مسافربری Carlson Wagonlit بودم، مشاغل آلمانی ما تحت تاثیر رکود بزرگ اقتصادی ضربه سختی خورد. شرکت تجاری مسافرتی متکی بر نمایندگان پیشرفتهای است که قادر به بهینهسازی تنظیمات سفرهای چند مرحلهای، قیمتگذاری خط هوایی بیزانس و روابط این نمایندگان با مسافرانی است که به آنها خدمت میکنند. رکود اقتصادی تاثیر سنگینی بر سفر و تقاضا برای خدمات شرکت گذاشت. تعدیل نیرو در بسیاری از جاها راهحل بود، اما در آلمان، به لطف قوانین کار محلی، تیم مدیریت تصمیم بر کاهش ساعت کاری گرفت. بنابراین همه میتوانند کار خود را حفظ کنند. آنها اطلاعی نداشتند که چه زمان بازار بهبود مییابد، اما میدانستند که اولویت، حفظ افراد است. و زمانی که بازار دوباره رونق گرفت، این شرکتها آماده بودند و کارکنانشان را هم حفظ کرده بودند.
پاندمی (بیماری همهگیر) وحشتناک است، اما طبیعتا موقتی است. من با رهبرانی صحبت کرده ام که این را تشخیص دادهاند و راهحلهایی مثل قطع موقت دستمزد، کاهش ساعت کاری و مرخصی دادن به کارکنان به جای اخراج آنها را انتخاب کردهاند. امیدوارم مدیران بیشتری سعی در به کارگیری این راهحلها داشته باشند.
همچنین شرکتها مدیریت خود را با تلاش برای حفظ مشتریان نشان میدهند. تعدادی از خرده فروشان، مانند فروشگاههای مواد غذایی و داروخانهها، به منظور دسترسی به وسایل ضروری، به کار خود ادامه میدهند. بسیاری از آنها اعلام کرده اند که کارهای خود را با شرایط تطبیق داده اند، از جمله افزایش خدمات نظافتی در فروشگاه خود، کاهش ساعات کار برای سهولت در نظافت فروشگاه، اعلام یک بازه زمانی ویژه برای خرید مشتریان آسیپ پذیر و محدود کردن میزان ورود مشتریان برای اطمینان از سلامت آنها. فروشندگان دیگر مانند، اپل، نایک و رالف لورن، تصمیم به بستن موقت فروشگاههای خود گرفتند. پیدا کردن تعادل درست در اینجا کاری سخت و دشوار است، چیزی که مطمئنم با متحول شدن اوضاع، مرتبا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
با دیدن شرکتهایی که مراقب تامینکنندگانشان هستند دلگرم میشوم. برخی از شرکتها شروع به یاری رساندن به ضعیف ترین فروشندگان خود کرده اند. به عنوان مثال آمازون تصمیم به احداث یک صندوق 5 میلیون دلاری برای کمک به مشاغل کوچک نزدیک دفتر مرکزی خود گرفته است. شرکتهای دیگر به بررسی فهرست تامینکنندگان اصلی پرداختهاند تا از بقای آنها اطمینان حاصل کنند و از نزدیک وضعیت آنها را مورد بررسی قرار میدهند.
در انتها، برخی از شرکتها در تلاش برای کمک به جوامعی که در آن فعالیت میکنند، هستند. شرکت Johnson & Johnson چین برای سازمانهای مختلفی که در حال مقابله با شیوع بیماری هستند، تجهیزات محافظتی، بودجه و وسایل پزشکی فراهم کرد. شرکت ویدیو کنفرانس Zoom دسترسی رایگان برای تمامی مدارس K-12 را در آمریکا فراهم آورد. شرکت کالاهای لوکس LVMH تصمیم دارد در خطوط تولید عطر خود، الکل و مواد ضدعفونی کننده تولید نماید تا آنها را به صورت رایگان در بیمارستانهای دولتی فرانسه توزیع کند.
این مثالها نشانگر صحت بیانیه Business Roundtable و اهمیت مراقبت از تمام ذینفعان است. تجربه من در چند دهه گذشته، از جمله زمانی که برای احیای شرکت Best Buy گذاشتم، مرا متقاعد کرده است که دستیابی به یک هدف باشکوه و قرار دادن کارمندان و روابط انسانی در مرکز است که یک کسبوکار به پیش میبرد.
این باور به ویژه در مواقع بحرانی، مانند بحرانی که اکنون در آن قرار داریم، بسیار مهم است. اکنون زمانی است که عملکرد یک شرکت با قیمت سهام آن و یا اینکه به سود هر سهم آن ضربه وارد میشود یا نه، تعریف نمیشود. اکنون زمانی است که عملکرد یک شرکت با چگونگی مدیریت و خدمترسانی او به همه و اینکه هدف بالاتری را تحقق ببخشد، ارزیابی میشود. و به طور خاص آنها چگونه خواستهها و انتظارات ذینفعان متعدد را مدنظر قرار داده و برآورده میسازند.
این بحران به رهبران کسبوکار، فرصت رهبری در خط مقدم را میدهد. در مورد افرادی که با آنها صحبت کردهام و دیدهام، امیدوارم. از آنجا که مدیران با این بحران روبرو هستند، باید از خود بپرسند که: آیا زمانی را برای مراقبت از خود صرف میکنید؟ مثلا با مدیتیشن، تا به بهترین نسخه از خود به عنوان مدیر دیگران، تبدیل شوید؟ برای کمک به اطرافیان خود چه اقداماتی انجام میدهید؟ عملکرد خود را چگونه میخواهید بسنجید؟ مدیریت خود را در این زمان، چگونه میخواهید به یاد آورید؟
—
هوبرت جولای رئیس هیئت مدیره کنونی و مدیرعامل سابق Best Buy است.
—
منبع | مترجم: نسیم خدابنده لو
این مقاله در شماره ی زیر منتشر شده است: