راهنمای والدینی که از منزل کار می کنند

راهنمایی برای والدینی که از منزل کار می‌کنند

نویسندگان: آونی پاتل تامپسون

امیر و ریا افراد شاغلی هستند که در سیاتل زندگی می‌کنند: امیر در آمازون کار می‌کند و همسرش ریا نیز مدیرعامل یک استارتاپ نوپا است. آنها دو فرزند به نام‌های آمارا و آریان دارند که به ترتیب 6 و 2 ساله‌اند. آنها به مدیریت چالش‌های همیشگی والدین کارمند از جمله هماهنگی مراقبت از کودکان با مدرسه و فعالیت‌ها، مدیریت وعده‌های غذایی و کارهای منزل و سپری کردن زمان با هم در آخر هفته عادت کرده‌اند.

اما شیوع ویروس کرونا در سیاتل و حومه آن از چند هفته پیش شرایط را تغییر داده است. اولا، آمازون از تمام کارمندان خود درخواست کرد تا از منزل کارهای خود را انجام دهند و یک هفته بعد نیز مدرسه آمارا اعلام کرد کلاس‌ها به مدت چهار هفته تعطیل می‌شوند. دفتر ریا و مهدکودک آریان نیز بلافاصله تعطیل شدند. از آن زمان، امیر و ریا سعی دارند از هر دو فرزند خود مراقبت کرده و کارهای خود را از منزل انجام دهند و در این میان نیز سعی دارند بازده کاری خود را همانند گذشته حفظ کنند.

هفته اول را آنها همانند تعطیلات سپری کردند و برنامه چندانی برای کارها و مسئولیت‌های خود نداشتند. این شرایط به سرعت به وضعیتی نامساعد برای همه افراد تبدیل شد. آنها نمی‌توانستند کارهای خود را انجام دهند و نگران وابستگی بیش از حد به تبلت برای سرگرم کردن آمارا بودند و سایر کارهای روزمره نظیر تهیه غذا و نظافت نیز هر روز بیشتر می‌شدند. آنها در محیط بسته‌ای قرار داشتند که وضعیت آن هر روز بدتر می‌شد.

به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری که به والدین کارمند در زمینه مدیریت امور خانواده کمک می‌کند، ما همواره راهکارهای مناسب برای والدین شاغل را جمع‌آوری کرده و بر اساس اطلاعات حاصل بهترین روش‌های مدیریت خانواده را ارائه می‌دهیم. در روزهای اخیر نیز از خانواده‌های ساکن در سیاتل، سان‌فرانسیسکو و نیویورک نظرسنجی کردیم، افرادی که در حال تجربه شرایط جدید هستند.

تجارب آنها به ما آموخت که راز موفقیت، ابداع روش‌های جدید برای حفظ روندهای پیشین است. حفظ حس آشنایی و ثبات نه تنها آرامش‌بخش است، بلکه ماهیت درمانی نیز دارد. زمانی که برای افزایش بازده تلاش می‌کنید، دوست دارید که هر روزتان مثل روزهای گذشته باشد و نمی‌خواهید زمانتان برای فکرکردن در مورد نهار یا رفتن به بیرون برای بازی تلف شود.

در اینجا به سه گام اشاره خواهیم کرد که با استفاده از آنها می‌توانید برنامه قبلی خود را در شرایط جدید عملی کنید:

 

1. حفظ روندهای پیشین

اولین گام حفظ ساختار زندگی روزمره همانند روزهای پیشین است. این روند برای شما آشناست و در نتیجه می‌توانید برنامه منظم خود را حفظ کرده و با استفاده از آن کارها و نگهداری از فرزندانتان را مدیریت کنید.

در یک خانواده که ما با آنها کار کردیم، روز با صبحانه در ساعت 8:15 برای کودکان آغاز می‌شد و سپس والدین برای رفتن به محل‌کار منزل را ترک کرده و پرستار کودک به منزل می‌آمد. کودکان یک ساعت وقت آزاد برای بازی داشتند و سپس بیرون رفته، نهار را در منزل خورده و سپس فعالیت‌های آموزشی و تفریحی انجام داده و سپس مجددا بیرون می‌رفتند. آنها ساعت 5 عصر شام خورده و والدین ساعت 6 از سرکار به منزل باز می‌گشتند. عصر نیز کودکان کتاب خوانده و ساعت 7:30 یا 8:00 می‌خوابیدند.آمد ب

من به این خانواده توصیه کردم تا روند پیشین خود را ادامه دهند. صرف‌نظر از اینکه همچنان پرستار کودک دارند یا خیر، آنها باید وعده‌های غذایی، فعالیت‌ها و بازی در بیرون را طبق روال پیشین ادامه دهند. خود من نیز از این روش در طی مسافرت با خانواده برای مدت طولانی استفاده می‌کنم. برنامه اصلی را در گام بعدی ایجاد خواهید کرد، اما باید اساس برنامه را با روشی آشنا و معمول ایجاد نمایید.

 

2. تغییراتی در برنامه خود اعمال کنید

در این مرحله، برنامه‌ای برای هر هفته طراحی نموده و روندهای پیشین را همچنان انجام دهید، اما این برنامه باید اندکی تغییر داده شود تا بتوانید مسئولیت‌های جدید اعم از تهیه غذا، کارهای منزل و مراقبت از کودکان را نیز در آن بگنجانید.

ما برنامه Sunday Check-in را اندکی تغییر دادیم تا والدین در این دوران پرآشوب و در طی برنامه‌ریزی برای هفته‌هایی که در منزل سپری می‌کنند، از آن استفاده نمایند.

در برنامه خود از توجه به موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • برنامه کودکان شما چیست؟
  • در هر وعده‌غذایی چه غذایی خواهید خورد؟
  • کارهایتان را چه زمانی انجام خواهید داد؟ (شستشوی لباس‌ها، ظروف، نظافت و …)
  • جلسات شما چه زمانی هستند؟ همچنین در صورت ضرورت باید فردی را انتخاب کنید که در مواقعی که کارهای منزل را انجام می‌دهید به امور مربوط به کار شما رسیدگی کند. چه کسی به این امور رسیدگی خواهد کرد؟

 

این اطلاعات را در اختیار داشته باشید و تقویمی درست کنید و وظایف را بین اعضای خانواده خود تقسیم کنید. خانواده ما از Google Calendar برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کند و ما نمونه ساده‌ای برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌ایم تا برای برنامه‌ریزی امور کاری و اقدامات مربوط به کودکان خود از آن استفاده کنند.

تقسیم کار انجام دهید. بسته به کارها و وظایف مربوط به مراقبت از کودکان و همچنین وضعیت قرنطینه، سه روش برای این اقدام وجود دارد:

تعویض:  شما می‌توانید شیفت‌های کاری 4 ساعته تعیین نمایید که طی آن یکی از والدین کار کرده و دیگری از کودکان مراقبت می‌کند.

شیفت‌های کوتاه: شما می‌توانید مدت زمان شیفت‌های کاری خود را 30 دقیقه الی 2 ساعت تعیین نمایید که این روش برای برخی از بزرگسالان مناسب‌تر است.

شیفت‌های ویدئویی: اگرچه در این روش نیز نیاز است که شما به شرایط توجه داشته باشید، اما از این روش می‌توانید برای کودکان بزرگتر استفاده کنید تا آنها به روش مجازی با دوستان خود در ارتباط باشند. شما همچنین می‌توانید با پدربزرگ یا مادربزرگ آنها تماس بگیرید تا فرزندتان با آنها سرگرم شده و خودتان نیز به تماس‌های تلفنی یا کارهایتان رسیدگی کنید.

شما باید از هر دقیقه خود برای انجام کارهایتان استفاده کنید. یک واقعیت این است که بسیاری از ما مجبور هستیم اول صبح یا بعد از خوابیدن کودکان به کارهایمان رسیدگی کنیم. اما همواره به این موضوع توجه داشته باشید که زمانی را در برنامه خود برای سپری کردن با همسر یا فرزندانتان اختصاص دهید. زندگی شما در شرایط کنونی همانند ماراتون خواهد بود، اما ضروری است راهی پیدا کنید تا در این مسیر با شکست مواجه نشوید.

 

3. استفاده از روش‌های جدید برای انجام کارهای گذشته

اگر کودکانتان به داشتن همبازی یا فعالیت‌های هفتگی عادت دارند، روشی پیدا کرده و این رویدادها را به روشی جدید در تقویم قرار دهید. با این روش می‌توانید زمان بیشتری برای انجام کارهایتان اختصاص دهید. برخی از گزینه‌ها به شرح زیر هستند:

همبازی مجازی: از Google Hangouts یا Zoom استفاده کرده و دعوتنامه‌ای برای والدین دوستان کودکتان ارسال کنید. شما می‌توانید تبلت، لپ‌تاپ یا تلویزیون را در مقابل کودک قرار دهید تا آنها دوستان خود را مشاهده کرده و با هم بازی کنند. از جمله کارهایی که آنها می‌‌توانند انجام دهند می‌توان به رنگ‌آمیزی اشاره کرد. همچنین والدین یکی از طرفین می‌تواند در کنار کودک نشسته و برای آنها کتاب بخواند.

فعالیت‌های ورزشی خلاقانه برای کودکان: کودکانتان را در کلاس‌های آنلاین رایگان از جمله Cosmic Yoga، Art Hub for Kids یا Go Noodle ثبت‌نام کنید. این موارد را برای زمان‌های برنامه‌ریزی کنید که در حال انجام تکالیف نیستند. کودکان به ورزش و تحرک نیاز دارند، بنابراین می‌توانید آنها را به حیاط پشتی ببرید تا فوتبال تمرین کنند.

گروه والدین: گروهی متشکل از 3-4 خانواده صمیمی ایجاد کرده و منابعی از جمله برنامه‌غذایی، فعالیت‌ها یا طرح دروس را با هم به اشتراک بگذارید.

کلوب کتاب یا شب‌های تماشای ورزش: فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط با یکدیگر برای بزرگسالان نیز ضروری است. اگر در حال حاضر در این زمینه‌ها فعالیت ندارید، از همین امروز شروع کنید. برای تماشای یک برنامه تلویزیونی یا ورزشی یا مطالعه یک کتاب برنامه‌ریزی کرده و سپس با خانواده دیگری تماس ویدئویی برقرار کنید تا بتوانید در کنار هم برنامه‌های موردعلاقه‌تان را تماشا کنید. از انجام فعالیت‌های ورزشی در داخل منزل یا با استفاده از روش‌های آنلاین غافل نشوید. حتی پیاده‌روی در اطراف منزل نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامتی شما داشته باشد.

اکنون باید بیش از گذشته به خودمان اتکا کنیم. ماهیت این بحران به گونه‌ای است که ما باید به دنبال روش‌های ایمن و مسئولیت‌پذیر برای کمک به یکدیگر باشیم و در عین حال امور مربوط به کار و منزلمان را انجام دهیم. به افرادی که به کمک نیاز دارند از جمله افرادی که در زمینه بهداشت و درمان فعالیت دارند یا افرادی که به طور ساعتی کار کرده و اکنون از کار بیکار شده‌اند، توجه بیشتری داشته باشید. این موضوع را بپذیزید که روند زندگی همانند قبل نیست و شاید ما نتوانیم همانند قبل کارهایمان را با بازده 100% انجام دهیم. اما با تغییر انتظارات، رویکردی انعطاف‌پذیر و بهره‌مندی بهینه از منابع، شما می‌توانید سازگاری خود با شرایط را بهبود بخشید. ما از این بحران قوی‌تر از گذشته عبور خواهیم کرد. رویکرد ما نوع مدرن مراقبت سنتی از کودکان است.

آونی پاتل تامپسون موسس و مدیرعامل Modern Village است. او راهکارهای مبتنی بر فناوری برای والدین امروز ارائه می‌دهد. شرکت پیشین وی تحت عنوان Poppy (YC W16) به والدین کمک می‌کرد تا با پرستاران حرفه‌ای آشنا شده و مسئولیت مراقبت از کودکان خود را به آنها محول کنند. قبل از شروع به حرفه کارآفرینی، وی بیش از یک دهه در زمینه راه‌اندازی کسب‌وکارها در شرکت‌هایی از جمله P&G، آدیداس و استارباکس فعالیت داشته است. او مدرک MBA خود را از دانشکده کسب‌وکار هاروارد و مدرک کارشناسی‌اش در رشته شیمی را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرده است. وی در ونکوور کانادا به همراه همسر و دو دخترش زندگی می‌کند.

 

منبع   |   مترجم: رسول رحیمی

 

این مقاله در شماره ی زیر منتشر شده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *