تدارکات: چگونه عملکرد «جمع‌آوری‌کننده» را ارتقا دهیم

تدارکات؛ چگونه عملکرد «جمع‌آوری‌کننده» را ارتقا دهیم

قبل از پیشرفت خرده‌فروشی آنلاین، اکثر انبارها پالت‌های کالا را به خرده‌فروشی‌ها ارسال می‌کردند. امروز مراکز تجارت الکترونیک آیتم‌ها را به‌صورت تکی به خانه‌ها می‌فرستند که همین امر چالش‌های پیش روی «جمع‌آوری‌کننده‌ها» را افزایش داده است – منظورمان همان کارگرانی است که باید کالاها را پیدا کنند. این وظیفه خیلی زمان‌بر است، زیرا بسیاری از خرده‌فروش‌ها ازجمله آمازون و زاپوس از سیستم‌های انبارداری «بی‌نظم» استفاده می‌کنند که در آن، آیتم‌های غیرمشابه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا در فضا صرفه‌جویی شود. اگرچه برخی خرده‌فروش‌ها از ربات برای کمک به این پروسه بهره می‌گیرند، اما جمع‌آوری آیتم کماکان کاری خسته‌کننده است و بیش از نیمی از هزینه‌های انبارداریِ خرده‌‎فروش‌های آنلاین را شامل می‌شود.

اکثر انبارها سعی می‌کنند با استفاده از الگوریتم‌های کاهش زمان جابجایی جمع‌آوری‌کننده‌ها، هزینه‌ها را کنترل کنند و کارگری که به هر آیتم نزدیک‌تر است را برای برداشت آن بفرستند. تحقیقات جدید تاکتیک بهتری را نشان می‌دهند. محققین با تحلیل داده‌های ۹ ماه از انبار یک خرده‌فروشی پوشاک بانوان که دارای ۱۸۰ هزار آیتم بود و روزانه ۲۰ هزار محموله ارسال می‌کرد، متوجه شدند که ماموران جمع‌آوری باتجربه بسیار بهینه‌تر از سایر کارگران در مرتب‌سازی گروه‌های آیتم‌ها عمل می‌کنند. آن‌ها برآورد می‌کنند که کمپانی‌ها می‌توانند با تاکیدزدایی از میزان طی مسافت و فرستادن باتجربه‌ترین جمع‌کننده‌های خود به پرتراکم‌ترین گروه‌ها – گروه‌هایی که حاوی مخلوطی از آیتم‌ها هستند – بهره‌وری را تا ۱۰ درصد افزایش دهند. یک پیامد: ازآنجایی‌که تجربه حتی در این وظایف نسبتا ساده نیز اهمیت دارد، خرده‌فروش‌ها باید حرکت به سمت کاهش تغییر شغل را مدنظر داشته باشند که در این راستا می‌توانند حقوق‌ها را افزایش و شرایط کاری را بهبود دهند.

درباره‌ی تحقیق: «اثرات جستجو و یادگیری در مورد عملکرد کارگران جمع‌آوری‌کننده»، نوشته‌ی رابرت بات و سانتیاگو گالینو (مقاله‌ی تحت مطالعه)

این مقاله از شماره ژانویه-فوریه ۲۰۱۸ مجله کسب و کار هاروارد انتخاب شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

Copyright 2016 - 2019 | All rights reserved