یادداشت سردبیر؛ چگونه فناوری در حال تحول منابع انسانی است

سه سال پیش اچ‌بی‌آر مقاله‌ای را با عنوان «چرا از منابع انسانی متنفریم … و منابع انسانی چه‌کاری می‌تواند راجع به آن انجام دهد» منتشر کرد. در آن، پیتر کاپلی از وارتون گفت که «محیط کسب‌وکار کنونی که در آن، استعداد یک منبع کمیاب‌تر از همیشه است، فرصت بزرگی را برای تغییر در دیدگاه رایج مربوط به منابع انسانی ارائه می‌کند، به‌گونه‌ای که واحد منابع انسانی را فراتر از یک مجری غالباً خسته‌کننده‌ی مقررات و قوانین می‌پندارند».

این دیدگاه گسترده و گاهی اوقات اغراق‌شده خیلی هم بی‌پایه و اساس نیست. بسیاری از دپارتمان‌های منابع انسانی از دیرباز مدل‌های مبتنی بر قانون و برنامه‌ریزی را می‌پسندند که رهبران کسب‌وکار به برنامه‌های ۵ ساله فکر کرده و کارکنان نیز مسیرهای حرفه‌ای قابل پیش‌بینی را دنبال می‌کردند. اما بقای امروز شرکت نیازمند ظرفیت تغییرات سریع است و دپارتمان‌های منابع انسانیِ آینده‌نگر در حال تحول خودشان هستند تا بتوانند مهارت‌ها و مدل‌های کاری در حال تحول را برآورده نمایند. آن‌ها از یک منبع غافلگیرکننده سرنخ می‌گیرند – دپارتمان فناوری اطلاعات – که در بسیاری از سازمان‌‎ها پروسه‌های چابک را به خدمت گرفته تا تحول خود را سرعت ببخشد و خدمت‌رسانی بهتری به نیازهای مشتریان داشته باشد.

تحول، موضوع بخش روشنگری این شماره است. در مقاله‌ی اصلی «منابع انسانی چابک می‌شود»، کاپلی و نویسنده‌ی همراهش آنا تاویس از دانشگاه نیویورک می‌نویسند «با توجه به اینکه توجیه کسب‌وکارها برای سیستم‌های قدیمی منابع انسانی از بین رفته و کتابچه راهنمای چابکی در دسترس است، مدیریت افراد بالاخره به تحولی رسیده که از دیرباز منتظرش بوده است». سایر بخش‌ها به بررسی چگونگی افزایش تعامل در مدیریت استعداد کمپانی‌هایی همچون آی‌ان‌جی و آی‌بی‌ام می‌پردازند.

گذار ساده نیست (گذارها به‌ندرت ساده‌اند). اما به نظر می‌رسد دپارتمان‌های منابع انسانی با کسب‌وکارها همراه شده و در حال نوسازی چهره‌ی خود هستند، آن هم به همراه نتایج قابل توجهی که ما را به بازنگری در دیدگاهمان نسبت به منابع انسانی وامی‌دارند.

ادی ایگنیشس، سردبیر

Copyright 2016 - 2019 | All rights reserved