یادداشت سردبیر؛ حقیقت جدید کسب‌وکار

اکثر ما وقتی در مورد واقعیت افزوده فکر می‌کنیم – اگر اصلا به آن فکر کنیم – احتمالا هیولاهای بازی پوکمون گو یا فیلترهای عجیب اسنپ‌چت به ذهنمان می‌آید. اما واقعیت افزوده (تکنولوژی که تصاویر دیجیتال را بر روی دنیای واقعی می‌گذارد) چیزی فراتر از چند نرم‌افزار جالب است. همان‌طور که مایکل پورتر از هاروارد بیزنس ریویو و جیمز هپلمن (مدیرعامل پی‌تی‌سی) در بخش روشنگری این شماره توضیح داده‌اند، این تکنولوژی آمده تا نحوه‌ی یادگیری، تصمیم‌گیری و عملکرد ما در این دنیای فیزیکی را تغییر دهد. پیامدهای آن برای کسب‌وکار هم استراتژیک است و هم جنبه‌ی سرسام‌آور دارد: واقعیت افزوده «نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات به مشتریان، آموزش کارکنان، طراحی و ساخت محصول و در نهایت، نحوه‌ی رقابت شرکت‌ها را تغییر خواهد داد».

اگرچه این تکنولوژی هنوز در دوران طفولیت خود قرار دارد، اما همین الان هم به‌عنوان یک اثر قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان‌های گوناگونی همچون فیس‌بوک، آمازون، جنرال الکتریک، نیروی دریایی آمریکا و کلینیک مایو، واقعیت افزوده را به کار گرفته‌اند و بهبودهای قابل توجهی را در حوزه‌ی کیفیت، بهره‌وری و سایر معیارهای عملکرد مشاهده کرده‌اند.

آنچه باعث می‌شود این موفقیت‌های زودهنگام تاثیرگذارتر شوند، این است که اکثر کمپانی‌ها هنوز هم با دو چالش بزرگ عصر فناوری گرفتار هستند: آن‌ها در تلاشند تا مقادیر عظیم اطلاعات را به بینش‌های واقعا مفید تبدیل کنند و البته یک واهمه‌ی کاملا اساسی هم در زمینه‌ی چیره شدن اتوماسیون و از بین بردن بسیاری از شغل‌ها توسط آن وجود دارد. با استفاده از واقعیت افزوده می‌توانیم ببینیم که داده‌ها چگونه نقش پل را میان انسان و ماشین عمل کرده و به عواید حقیقی کسب‌وکار تبدیل می‌شوند.

– ادی ایگناتیوس (سردبیر مجله کسب و کار هاروارد

Copyright 2016 - 2018 | All rights reserved