کارآفرینی؛ چرا بنیان‌گذاران استعفا می‌دهند – و چه بر سر کمپانی‌هایشان می‌آید

کارآفرینی؛ چرا بنیان‌گذاران استعفا می‌دهند – و چه بر سر کمپانی‌هایشان می‌آید

استارتاپ‌ها باید نگران تاثیراتی باشند که بر روی سرمایه‌گذاران، مشتریان بالقوه و سایر ذی‌نفعان می‌گذارند، بنابراین زمانی که بنیان‌گذار استعفا می‌دهد، آن‌ها غالبا در مورد این خروج، تفسیرهایی خواهند داشت. مطالعه‌ای جدید برای تعمق در زیرلایه‌های این نیک‌واژه‌ها و رضایت و خوشحالی وجود دارد که دلایل این خروج‌ها و نحوه‌ی تاثیرگذاری آن‌ها بر کمپانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از مشاهده‌ی ۲۹ شرکت به مدت چند ماه، محققین بر روی ۱۰ خروج تمرکز کردند که ۵ مورد از آن‌ها را می‌شد با واژه‌ی «دوستانه» و ۵ مورد دیگر را با «خصمانه» توصیف کرد. آن‌ها اسناد کمپانی و داده‌های در دسترس عموم را مورد تحلیل قرار دادند و با بنیان‌‌گذاران مستعفی و باقی‌مانده و اشخاص ثالثی همچون سرمایه‌گذاران، مربیان و کارکنان مصاحبه کردند.

در تمامی موارد، پروسه‌ی خروج با مشکلات عملکردی آغاز شد – یکی از بنیان‌گذاران به اندازه کافی تلاش نداشت یا نتایج مطلوبی کسب نمی‌کرد. در برخی نمونه‌ها، احساسات منفی در میان سایر بنیان‌گذاران نیز به وجود آمد که همین امر گاهی اوقات نقصان‌هایی را در تیم به وجود می‌آورد یا موجب دخالت سرمایه‌گذاران یا سایر ذی‌نفعان بیرونی می‌شود. هرقدر وابستگی احساسی و حس مالکیت بنیان‌گذار جداشده قوی‌تر باشد، احتمال اینکه خروج او خصمانه باشد بیشتر خواهد شد. و مشاهده شده که آن عامل – میزان خصومت – در کسب موفقیت‌های کوتاه‌مدت توسط کمپانی نقش کلیدی دارد.

در خروج‌های دوستانه، حتی بنیان‌گذارانی که بیرون رانده شده‌اند نیز حرفه‌ای می‌مانند، سعی می‌کنند ارتباطات شخصی خود را با تیم حفظ کنند و بندهای استعفا و خروج خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که بیشتر به نفع کمپانی (نه به نفع خودشان) باشد؛ بدین ترتیب شرکت می‌تواند تمرکز را بر حرکت روبه‌جلوی خود بگذارد. در خروج‌های خصمانه، بنیان‌گذاران درگیر مذاکرات و مسائل قانونی می‌شوند و از استرس و ابهام رنج می‌برند که همین امر غالبا به قیمت ماه‌ها عدم پیشرفت و کمبود تعهد احساسی برای اعضای باقی‌مانده تمام می‌شود.

اما یک روزنه‌ی امید: تیم‌هایی که در مواجهه با هر کدام از دو نوع خروج دوستانه یا خصمانه، دوام می‌آورند؛ از این اتفاق درس می‌گیرند، پروسه‌ها و ساختارهای خود را برای تعدیل ریسک‌های آتی تنظیم می‌کنند و دقت زیادی را در مورد افزودن اعضای جدید به خرج می‌دهند. محققین می‌گویند: «بنیان‌گذاران باید به شکلی شفاف و آزاد در مورد انتظارات عملکردی خود با سایر اعضای تیم صحبت کنند تا مطمئن شوند که همه می‌توانند و می‌خواهند این انتظارات را برآورده نمایند». محققین پیشنهاد می‌دهند که «تشبیه این همکاری به یک رابطه‌ی عاشقانه می‌تواند به شناسایی پروسه‌ها در تیم‌های کارآفرینی یاری برساند».

درباره‌ی تحقیق: «دینامیک‌های موجود برای استعفای بنیان‌گذاران در تیم‌های کارآفرینی»، نوشته‌ی ریکه دیبرن و همکاران (مقاله‌ی تحت مطالعه)

این مقاله از شماره ژانویه-فوریه ۲۰۱۸ مجله کسب و کار هاروارد انتخاب شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

Copyright 2016 - 2019 | All rights reserved