مصرف‌کنندگان بیش‌ازحد به عدم افشای اطلاعات اعتماد دارند

مصرف‌کنندگان بیش‌ازحد به عدم افشای اطلاعات اعتماد دارند

فرض کنید می‌خواهید یک جراح را برای عمل پیش روی خود انتخاب کنید و داده‌های مربوط به نرخ مرگ‌ومیر بیماران بر روی پروفایل تمامی گزینه‌هایتان به‌جز یک نفر منتشر شده است. این عدم اطلاع‌رسانی را نامطلوب تصور می‌کنید و آن پزشک را از فهرستتان بیرون می‌‎گذارید – این‌طور نیست؟

بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، شاید این‌گونه نباشد. در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها که بر روی ۱۷۰۰ نفر با وظیفه‌ی ارزیابی یا انتخاب پزشک انجام گرفت، شرکت‌کنندگان این فقدان اطلاعات را راحت‌تر از حد تصور می‌بخشیدند. در آزمایشی که بر روی رده‌بندی میزان اعتماد پزشکان متمرکز شده بود، محققین سه شرط را برای فقدان اطلاعات برشمردند: برخی از سوژه‌ها می‌گفتند که این اطلاعات به‌صورت تصادفی حذف شده‌اند، برخی دیگر می‌گفتند که دکتر آن‌ها را در اختیار نگذاشته و البته گروهی هم می‌گفتند دکتر نمی‌خواسته این اطلاعات را ارائه کند. تنها گروه سوم حساسیت‌هایی را به نبود این اطلاعات نشان دادند. در آزمایشی دیگر، شرکت‌کنندگانی که به آن‌ها گفته بودند فلان دکتر از ارائه‌ی اطلاعاتش طفره رفته، بیشتر از شرکت‌کنندگانی که می‌دانستند امتیاز آن دکتر پایین است، او را انتخاب می‌کردند.

این نتایج با آنچه توسط تئوری بازی پیش‌بینی شده مغایرت دارند، زیرا این تئوری می‌گوید که افراد فقدان اطلاعات را بدترین هشدار قلمداد می‌کنند. محققین می‌نویسند: «نمی‌توانیم روی افرادی حساب کنیم که مشکلی با فقدان اطلاعات ندارند. در نتیجه، توصیه می‌کنیم افرادی که کالا یا خدمات می‌فروشند، الزاما هرگونه اطلاعات مربوطه و مواردی که به تصمیم مشتریان ارتباط دارند را افشا نمایند».

درباره‌ی تحقیق: «افشا و سگی که پارس نکرد: مصرف‌کنندگانی که بذل و بخشش زیادی در مورد فقدان اطلاعات دارند»، نوشته‌ی سونیتا ساه و دنیل رید (مقاله‌ی تحت مطالعه)

این مقاله از شماره ژانویه-فوریه ۲۰۱۸ مجله کسب و کار هاروارد انتخاب شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

Copyright 2016 - 2019 | All rights reserved